Khamis, 3 September 2009

BERTEMU KEMBALI

alhamdulillah bertemu kembali kita, rasanya dah lama tak menaip kat blog ni. Dalam masa menyepi ni banyak yang berlaku, ada yang manis dan pahit terpahat dalam hidup. Mungkin sudah terlambat saya bercakap mengenai festival teater wilayah yang diadakan baru-baru ni. Apa pun saya nak mengungkit sedikit mengenai festival kali ini. Festival yang diterbitkan dalam jangka masa 2 tahun sekali ini sangat sinonim bagi orang teater. Mana lagi nak lepas gian berlakon, mengarah atau apa pun. Buat saya kali ini adalah kali ketiga saya sertai festival, kali pertama tahun 2005. Kali ini Kump. yang saya sertai kelab teater kota kuala lumpur membawa naskah komedi ringan yang bertajuk telefon. Pelaku saya kali ini adalah watak kamal atau juga orang minyak. Secara peribadi kali ini lakonan saya adalah yang paling teruk yang pernah saya lakonkan. Kerana persiapan yang begitu singkat dan rakan lakon yang lain adalah orang baru dalam teater tapi itu bukanlah alasan. Yang penting penonton telah melihat pementasan itu. Kecewa memang begitu kecewa kerana saya telah kecewakan mak dan abang saya terutamanya. Bila melihat pelaon baru yang lain seakan tak ambil tahu apa yang terjadi, lagilah bertambah kecewa. Saya tak tahu apa yang sebenarnya berada dalam minda mereka waktu itu, mereka begitu tenang setelah pementasan berakhir. Mungkin mereka tak sabar nak tidur puas-puas selepas ini ataupun mereka berada di atas pentas kerana terpaksa mungkin kerana minat yang di ada-adakan. Apa pun kali ini adalah kali terakhir saya dalam festival teater wilayah, tiada lagi semangat hendak teruskan. Bukan kerana mereka, tapi selama saya perhatikan apa yang berlaku dalam festival teater membuatkan saya hilang minat untuk sertai lagi. Bagi yang pernah sertai sebelum ini mungkin tahu maksud saya. Baiklah, dah panjang saya mengarut di sini. Insya'allah kita jumpa lagi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan